een idee dat leidt naar succes
Hoe breng je een goed idee tot een afgerond project? Wij ervaren dat er verschillende fases zijn die we moeten doorlopen. Wij maken van het idee een plan en transformeren dat naar een project dat tot succes leidt.
Fase 1. Het eerste dat wij doen is, vormgeven van het idee in een concept. Dat concept wordt getoetst. Tijdens deze toetsing wordt gelet op; de markt, het risico en de verstoringen. Het ontwikkelen van een idee tot een (online) dienst is duur en succes is onzeker. De reden waarom het succes onzeker is, komt door de vele input van buitenaf. Hiervoor heeft HKprojects een oplossing. Wij informeren u over alle voordelen en nadelen van uw idee. Geven daar advies over en zorgen voor een strak en helder plan. Dit geeft als resultaat een succesvolle (online) dienst. Fase 2. Ten tweede is een korte startfase noodzakelijk. In een startfase staan de belangrijkste aspecten van het idee. Er wordt een basis uitgewerkt. De basis wordt objectief beoordeelt op haalbaarheid en kosten. Wij komen dan tot een concept. Fase 3. De laatste fase is een concept die alle belangrijke informatie bevat, waarmee je bepaalt of het de moeite waard is om te investeren in het idee. Daar hoort bij: een uitgewerkt ontwikkelingsplan (product breakdown), een risicoanalyse en een marktanalyse. |
stappenplan
Stap 1.
Ontwikkelingsplan In het ontwikkelingsplan vind je een overzicht van het totale uiteindelijke product, uit elkaar gehaald in behapbare deelproducten. Ieder deelproduct krijgt vervolgens een beoordeling: is het need-to-have of nice-to-have, in welke mate draagt het bij aan het unieke van het totale plan - de wow-factor, hoeveel gaat het ontwikkelen naar schatting kosten en zijn er fundamentele problemen te verwachten bij het ontwikkelen of het ondersteunen ervan. Stap 2. Concept Een concept ontwikkel je niet in een ivoren toren. Samen met gedreven mensen uit uw organisatie en met enkele vertrouwde potentiële klanten, zoeken we in een serie van twee workshops naar de kern van het product. Uit beide workshops volgt een beknopt deelrapport, dat de resultaten op een heldere manier samenvat. Vervolgens maak ik op basis van de input uit beide workshops en mijn kennis van online diensten een marktanalyse en een eindrapport, waarin de verschillende onderdelen samenkomen. In het kort gaat het dus als volgt: Stap 3. Marktanalyse Een nieuw product ontstaat niet in een vacuüm. Het is essentieel om een goed beeld te hebben van de concurrentie. Op welke punten zijn vergelijkbare diensten afwijkend van het nieuwe idee? Wat zijn de sterke en zwakke punten, waar liggen de kansen en de bedreigingen? Stap 4. Risicoanalyse Ieder goed concept houdt rekening met mogelijke risico's. Daarom hoort bij een concept een gedegen risicoanalyse. Het is belangrijk om alle risico's zoveel mogelijk in kaart te brengen, zowel wat betreft de kans dat ze optreden, als de mogelijke gevolgen als ze optreden. En daarna kijk je hoe je met de gevonden risico's wilt omgaan. Daar zijn verschillende strategieën voor, waartussen rationele beslissingen genomen kunnen worden. Stap 5. Aanbevelingen en advies Aan het eind van de rit moet er een oordeel worden gegeven over de levensvatbaarheid van het nieuwe product. Ik geef in mijn verslag een onomwonden voorspelling over de haalbaarheid en de winstgevendheid van het idee. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Ik doe dat op basis van een heldere score, die objectief te onderbouwen is. Daarmee is alle informatie beschikbaar om een klap op het voorstel te geven en te kiezen tussen wel of niet investeren in de ontwikkeling. Stap 6. Definitief plan Het resultaat van stap 1 tot stap 5 resulteert in een uitgewerkt plan. In dit definitieve plan zijn alle aanbevelingen en adviezen van stap 5. verwerkt, waardoor het plan een succesvol project wordt. |
"HKprojects - Uw partner in projecten en ideeën”